لازانیا ایتالیایی


مواد لازم
سوسیس : ۲۲۰ گرم
پیاز خرد شده : ۳/۴ فنجان
ورقه لازانیا : ۶ عدد
رب گوجه فرنگی : ۳/۴ پیمانه
پودر سیر : ۱/۴ قاشق چایخوری
شکر : ۱/۲ قاشق چایخوری
پونه کوهی : ۱/۲ قاشق چایخوری
گوجه فرنگی پوست کنده و نیم پز شده : ۳ پیمانه
نمک : ۱/۴ قاشق چایخوری
پنیر کاتیج : ۱ پیمانه
تخم مرغ : ۲ عدد
ریحان خشک شده : ۱ قاشق چایخوری
پنیر خامه ای : ۴۲۰ گرن
گوشت چرخ کرده : ۴۵۰ گرم
پنیر پارمزان رنده شده : ۱/۲ پیمانه
جعفری خرد شده : ۱/۴ پیمانه
پنیر موزارلا ریز شده : ۴ پیمانه

طرز تهیه لازانیا ایتالیایی با گوشت
در دستور پخت لازانیا ایتالیایی ابتدا مقداری آب را در قابلمه بریزید و مقداری نمک و آبلیمو به آب اضافه کنید و بعد از اینکه آب به دمای جوش رسید ورقه های لازانیا را درون آب بریزید.

سپس ورقه های لازانیا را بعد از نیم پز شدن آبکش کنید.

در تابه ای مناسب مقداری روغن و یا کره بریزید و بعد از اینکه روغن و یا کره داغ شد پیاز را سرخ کنید سپس گوشت را به پیاز اضافه کنید و گوشت را به خوبی تفت دهید.سوسیس را به گوشت اضافه کنید و درب تابه را ببندید و به مدت ۷ دقیقه اجازه دهید تا سوسیس و گوشت روی حرارت ملایم پخته شوند سپس بعد از مدت زمان ذکر شده گوجه فرنگی و رب گوجه فرنگی و شکر و پونه کوهی و ریحان و پودر سیر و نمک را به مواد اضافه کنید و شعله گاز را زیاد کنید تا مواد جوش بیایند سپس حرارت گاز را کم کنید و به مدت ۴۵ دقیقه اجازه دهید تا مواد به طور کامل پخته شوند و کاملا غلیظ شوند.

تخم مرغ را در یک ظرف مناسبی بشکنید و هم بزنید سپس پنیر ریکوتا و پارمزان و کاتیج و جعفری را به تخم اضافه کنید و همه مواد را هم بزنید تا به خوبی با یکدیگر مخلوط شوند.

در مرحله بعدی طرز تهیه لازانیا ایتالیایی فر را روی دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد تنظیم کنید و ظرف شیشه ای نشکنی را چرب کنید سپس یک لایه از لازانیا را در ظرف قرار دهید و نصف فنجان از مواد گوشتی را روی ورقه لازانیا پهن کنید.

سپس مخلوط پنیر را روی مایه گوشتی بریزید و روی پنیر ها را به کمک ورقه دیگری از لازانیا بپوشانید.

سپس نصف فنجان از مایه گوشتی و مخلوط پنیر را روی ورقه لازانیا بریزید و مراحل ذکر شده را انجام دهید تا ورقه های لازانیا و مایه گوشتی تمام شوند در مرحله آخر پنیر موزارلا را روی همه لایه ها بریزید و به مدت ۳۵ تا ۴۵ دقیقه ظرف را در فر قرار دهید تا لازانیا پف کند سپس بعد از مدت زمان ذکر شده روی ظرف را به کمک فویل بپوشانید و دوباره ظرف را در فر به مدت ۱۰ دقیقه قرار دهید و سپس لازانیا را سرو کنید.1


لازانیا مرغ رولی


مواد لازم برای لازانیا مرغ رولی
روغن زیتون برای سرخ کردن
پیاز خرد شده 1 عدد
سینه مرغ ریش ریش شده 1 عدد
نمک و فلفل به مقدار کافی
گوجه پوره شده 1 پیمانه
خامه پرچرب 1 پیمانه
ذرت کنسروی 2 پیمانه
برگ ریحان یک مشت
شیر 2 پیمانه
کره 1 قاشق غذاخوری
آرد گندم 3 قاشق غذاخوری
آویشن 1 قاشق چایخوری
پنیر موزورلا ورقه ای 150 گرم
ورقه لازانیا 7 عدد
پنیر پارمزان رنده شده 1/2 پیمانه

طرز تهیه لازانیا مرغ رولی
مرحله اول
مقداری روغن زیتون را در تابه ای بریزید و روی شعله داغ کنید. پیاز را تفت بدهید تا طلایی رنگ شود.

مرحله دوم
سپس مرغ پخته ریش ریش شده، پوره گوجه، نمک و فلفل را اضافه کنید و هم بزنید.

مرحله سوم
بعد از چند دقیقه که آب گوجه کم شد، خامه، ریحان خرد شده و 1 پیمانه ذرت را اضافه کنید. به حرارت دادن ادامه دهید تا شروع به قل زدن کند. حال آن را از روی شعله بردارید.

مرحله چهارم
 شیر، آرد، کره و 1 پیمانه دیگر ذرت را همراه با کمی نمک، فلفل و آویشن داخل مخلوط کن بریزید و پروسس کنید.

مرحله پنجم
سپس مخلوط یکدست شده را از یک صافی رد کنید و در شیرجوش روی حرارت بجوشانید و چند دقیقه روی شعله ملایم نگه دارید تا غلیظ و یکدست شود (در این مدت مرتب هم بزنید).

مرحله ششم
روی یک ورقه لازانیا پخته شده ورقه پنیر و قدری از مخلوط مرغ را قرار دهید. لازانیا را رول کنید و آن را در ظرف مناسب فر بگذارید. این کار را برای بقیه لازانیا هم تکرار کنید.

مرحله هفتم
روی رول ها را با پنیر ورقه ای بپوشانید. سپس مخلوط شیر و ذرت را روی  آنها بریزید و در آخر پنیر پارمزان را روی آن بپاشید.

مرحله هشتم
لازانیا مرغ رولی را  30دقیقه در فر با دمای 175 درجه سانتیگراد بپزید (حتما فر را از قبل گرم کنید). سپس آن را همراه با مقداری پنیر رنده شده یا سس و سبزیجات دلخواه خود سرو کنید.

نکته
برای طلایی شدن روی لازانیای مرغ میتوانید در آخر چند دقیقه شعله روی فر را روشن کنید. زمان دقیق بستگی به شعله فر شما دارد ولی معمولاً بین 2 تا 5 دقیقه کافی هست. در این مرحله چشم از لازانیا بر ندارید تا روی غذای شما نسوزد.2


لازانیا با گوشت بدون نیاز به سس مخصوص


مواد لازم جهت پخت لازانیا گوشت
گوشت چرخ‌کرده250 گرم
ورقه لازانیا18 برگ
سس گوجه فرنگی 3 پیمانه
آب1 پیمانه
نمک، فلفل، آویشنهرکدام 1 قاشق چایخوری
پاپریکا، تخم گشنیزهرکدام 1 قاشق چایخوری
جعفری ساطوری شده1/4 پیمانه
سیر (اختیاری)2 حبه
پیاز بزرگ1 عدد
پنیر موزارلا 2 و 1/2 پیمانه
پنیر ریکوتا1 و 1/2 پیمانه
پنیر پارمزان1/2 پیمانه
تخم مرغ1 عدد

طرز تهیه لازانیا گوشت بدون نیاز به سس بشامل
ابتدا سس گوشت را تهیه نمایید. برای این منظور سیر و پیاز خرد شده را تفت داده، سپس گوشت را اضافه نمایید. نمک، فلفل، پاپریکا، زردچوبه، پودر تخم گشنیز (ادویه مناسب برای غذاهای گوشتی)، در صورت تمایل آویشن را برای طعم‌دار کردن گوشت اضافه کنید. در آخر سس گوجه را به همراه یک پیمانه آب اضافه نمایید و اجازه دهید تا سس کمی غلیظ شود. در صورت تمایل می‌توانید از چند سوسیس رنده شده نیز در تهیه سس گوشت بهره ببرید. توجه داشته باشید که به دلیل استفاده از پینر در لازانیا، سس گوشت نباید بیش‌ از حد چرب باشد. لذا در صورت لزوم روغن اضافی سس را بگیرید. جهت آشنایی با سس گوجه مخصوص به سایر بخش‌های آشپزی ستاره مراجعه فرمایید.

در ظرف نسبتا گودی 1 و 1/4 پیمانه پنیر موزارلا و 1 و 1/2 پیمانه پنیر ریکوتا و 1/4 پیمانه پارمزان را به همراه یک عدد تخم مرغ و 1/4 پیمانه جعفری ساطوری شده با یکدیگر ترکیب کنید.

ورقه‌های لازانیا در این روش نیازی به آب‌پز کردن ندارند چراکه سس گوشت آب‌دار بوده و در فرآیند پخت در فر ورقه‌های لازانیا کاملا پخته خواهد شد. در صورت تمایل می‌توانید خمیر لازانیا را در خانه به راحتی تهیه نمایید، برای این منظور به بخش نان‌ها در آشپزی ستاره مراجعه فرمایید.

کف ظرف مورد نظر را چرب کرده و 1/4 از مواد گوشتی را کف ظرف بریزید و پهن کنید.

ورقه‌های لازانیا را به صورت منظم کف ظرف بچینید، در صورت نیاز ورقه‌ها را خرد کرده و کف قالب را کاملا با ورقه‌های لازانیا پوشش دهید.

سپس سطح ورقه‌های لازانیا را با مخلوط پنیر بپوشانید.

این مراحل را تا پایان ادامه دهید و در لایه آخر باقی مانده سس گوشت را بریزید و در نهایت سطح لازانیا را با 1/4 پیمانه پنیر پارمزان رنده شده باقی مانده بپوشانید و ظرف لازانیا را پس از کاور کردن با فویل آلومینیوم به مدت 45 دقیقه تا یک ساعت در فر با درجه حرارت 180 درجه سانتی‌گراد قرار دهید.

پانزده دقیقه آخر فویل را خارج کرده و گریل را روشن کنید و اجازه دهید روی لازانیا طلایی شود.

پس از خارج کردن لازانیا از فر 5 تا 8 دقیقه اجازه دهید خنک شود و سپس برش داده، با جعفری ساطوری شده و یا برگ ریحان تزیین و سرو نمایید.3


پی نوشت:
1.www.arga-mag.com
2.www.irancook.ir
3.www.setare.com